arrow_drop_up arrow_drop_down
8 november 2019 

Hoe je als coach en consultant continu leads en klanten krijgt

Heb je als coach of consultant te weinig klanten voor je bedrijf?

Of merk je weleens dat er trajecten aflopend zijn en dat je dan wel eens een aantal weken droog staat?

Als een van de twee scenario’s voor jou aanspreekt, dan is dit artikel perfect voor je. In dit artikel ga ik namelijk met je delen wat jij eraan kan doen om altijd een volle agenda met coaching afspraken en lopende consultancy opdrachten te krijgen.

Ga niet cold callen

Nu kan het zijn dat je vanaf het moment dat je dit artikel opende al hoopte dat je niet hoefde te gaan cold callen.

Ja, je hoeft niet te cold callen. Cold callen is iets wat in het verleden altijd goed werkte. Echter verandert het gedrag van mensen.

“In 2007 had je gemiddeld 3,68 belpogingen nodig om de juiste persoon aan de lijn te krijgen. Tegenwoordig ligt dit aantal op 8”

Uit alle onderzoeken en CRM databases blijkt ook dat dit niet meer goed werkt. En eigenlijk is dit wel raar.

Want:

  • De gemiddelde Nederland zit volgens de Volkskrant 3 uur en 16minuten per dag op zijn telefoon
  • Facebook en andere Social Media claimt meer dan een uur van die tijd

Dus we zitten meer dan ooit op onze telefoon, maar mensen willen niet meer de telefoon aannemen.

Daarom is het ook echt van belang dat je niet dezelfde fout gaat maken als de meeste coaches en consultants door te gaan cold callen.

Maar wat wil je dan doen?

Wil je dan via-via klanten binnenhalen?

Het binnenhalen van klanten die via je netwerk komen is ideaal. Binnenkomen op basis van referenties maakt het verkopen namelijk vele malen makkelijker. Echter zit er ook een maar aan het binnenkomen via referenties.

Het is namelijk eindig.

Het continu blijven vissen uit een vijver met goudvissen is namelijk niet voor altijd. Want als je continu maar alleen opdrachten vanuit je netwerk en via-via kan binnenhalen, dan gaat het vanzelf is een keer stoppen.

Dit is in ieder geval wat ik van elke consultant en coach hoor. Maanden, jarenlang ging het goed. Maar op den duur is iedereen van het netwerk wel aan de beurt geweest.

En dan?

Sta je dan. Zonder acquisitieplan of strategie hoe je het nu gaat oplossen.

Klinkt dit als een bekend fenomeen?

Het is niet mijn doel om je onzeker te maken dat er geen licht aan het eind van de tunnel is. Er is namelijk ook goed nieuws.

De kans is namelijk erg groot dat je super goed kan netwerken en dat je elke gelegenheid aangrijpt om van een gesprek een deal te maken. En dat is echt een heel belangrijk onderdeel om dat goed te kunnen.

Het mindere nieuws is dat je nu nog steeds niet geholpen bent om het probleem van klantacquisitie goed op te lossen.

Nu kan je ook onderstaand artikel lezen hoe je veel meer uit je LinkedIn netwerk kan halen. En ja, dit gaat je wellicht helpen om een deal te maken. Maar echter is dit niet een structureel iets.

“Wil je weten hoe je in B2B snel aan de tafel komt zonder te hoeven cold callen? Lees dat artikel

Als je namelijk echt voorgoed van je klantacquisitie probleem af wilt is het van belang om iets nieuws te leren.

Investeer in een skill om eigen leads te genereren

En dat is dat het van belang is dat je gaat leren hoe je dagelijks nieuwe netwerken gaat aanboren om leads te werven. Als je namelijk continu nieuwe netwerken leert aan te boren en je bent ook nog eens super goed in het netwerken dan ga je simpelweg nooit meer zonder business te zitten. Sterker nog, je krijgt dan een overvloed.

Hoe je dit voor elkaar krijgt?

Zelf ben ik een groot aanrader om dit proces te automatiseren en te versnellen. En dat kan je goed doen met Facebook advertenties.

Met Facebook advertenties kan je namelijk op meer dan 28.000 verschillende targetingopties targeten. Op specifieke interesses van mensen, maar ook op eigenaren van kleine en grote bedrijven. Ideaal dus voor een consultant of een coach.

“Zeg niet dat het niet voor jouw markt werkt, je weet namelijk niet hoe je advertenties moet inzetten”

Als je namelijk eens goed kijkt naar mijn bedrijf SalesUni, zie je dat het ook een soort van coachbedrijf is. SalesUni traint en begeleidt ondernemers, salesprofessionals en bedrijven namelijk in hun salesproces. En dat gaat via online en offline trajecten.

Als je nu een consultant in de B2B bent of een ondernemerscoach en denkt dat dit niet voor jou werkt. Wij hebben exact dezelfde doelgroep.

En als jij B2B werkt, bedenk dan het volgende. Afgelopen maand hebben we op jouw doelgroep meer dan 900 leads geworven. Bijna allemaal dankzij Facebook advertenties en social media. Dus waarom zou zoiets niet voor jou werken?

Hoe wij dit doen?

Wij hebben een offer op Facebook voor een gratis training. En dat luidt als volgt. Wil jij meer klanten voor je bedrijf zonder te hoeven cold callen? Vraag dan onze training aan.

Hierdoor komen ondernemers en bedrijven op de volgende pagina uit.

Op deze pagina kunnen de ondernemers hun training gratis bij ons aanvragen in ruil voor hun naam, mailadres en telefoonnummer.

Bedenk eens. Is het makkelijker om mensen na te bellen en een verkoopkans te creëren voor een marketing en salestraining bij mensen die hebben aangeven geïnteresseerd te zijn in een training om meer klanten voor hun business te werven dan een cold call te plegen?

Absoluut.

Echter bellen wij deze leads nog niet na. Bij ons komen ze in een geautomatiseerd salestraject waardoor ze zo’n 5 video’s en mailingen over ons bedrijf toegestuurd krijgen waar wij laten zien wie wij zijn, wat we doen en waar we verantwoordelijk voor zijn. Dit zonder pusherig te zijn. We vragen dus nergens of ze een deal met ons willen maken. We helpen ze echter alleen met gratis tips.

Dit zorgt ervoor dat we, volledig geautomatiseerd, een connectie met onze leads bouwen en dat er inbond afspraken in onze agenda komen met leads die wel aangeven dat ze benieuwd zijn wat onze betaalde trajecten voor hen zou kunnen betekenen.

In een overview komt dit er als volgt uit te zien

 

Dus stel je investeert uiteindelijk €63 voor 18 leads en daarvan komen er 3 inbound afspraken in je agenda te staan, zonder dat jij er iets voor hebt hoeven doen, en van die 3 afspraken close jij uiteindelijk weer 1 klant.

Hoe vaak zou jij dan €63 investeren voor een nieuwe klant?

Exact, zo vaak als je kan totdat je vol zit. Het ideale van zo’n werkwijze is dat je hierdoor nooit meer hoeft te cold callen of afhankelijk hoeft te zijn van anderen, en dat je enkel nog maar je tijd spendeert aan salesafspraken met mensen die met jou willen praten over jouw dienstverlening.

En dit is letterlijk hetgeen waar wij onze klanten, waar veel coaches en consultants tussen zitten, mee helpen. Zo’n werkwijze zorgt er namelijk voor dat je jouw bedrijf omvormt tot een ware klantmagneet.

Maar ook als je coach of consultant in totaal andere markten bent. Facebook advertenties en funnels is hetgeen wat je nodig hebt wil je jouw bedrijf omvormen tot die klantmagneet. Iedereen leeft namelijk tegenwoordig online en iedereen is te targetten via social media platformen.

Waarom zou je er dan nog geen gebruik van maken?

Het is namelijk een feit dat we in de komende periode alsmaar meer tijd gaan spenderen op social media. Nu heb je nog de kans om je concurrenten voor te zijn en uniek te zijn. Doe je dit niet, dan ben je op een gegeven moment weer een volger en dat zorgt ervoor dat je weer een van de zovelen wordt.

Ben je nu nieuwsgierig hoe zo’n strategie werkt en hoe jij dit zou kunnen inzetten voor jouw bedrijf? Bekijk dan eens de volgende pagina waar je mee kan doen met deze gratis training en je het uitleggen.

Bekijk dan eens deze pagina.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cookie